Smit Sibinga, Theo

Bandung (Java), 2 september 1899
Voorburg, 14 augustus 1958
 
 
Sérénade
1934
tijdsduur: circa 4′.
 
Prière
1951
tijdsduur: ?;
vindplaats: Nederlands Muziek Instituut (autograaf).
 
Los Borrachos
1952
tijdsduur: circa 4′
vindplaats: Nederlands Muziek Instituut (autograaf);
uitgever: Donemus, Amsterdam 1953 (staat thans niet vermeld in de Donemus-catalogus);
opgedragen aan Jean Schrieke.
 
 
Een geïllustreerde biografie van de hand van Mirjam van Hengel is te lezen op de aan Theo Smit Sibinga gewijde website.
 
De ‘ Sérénade’ (zoals vaker bij Smit Sibinga volgens de Franse schrijfwijze) is overgeleverd in een manuscript, waarin nog een behoorlijk aantal wijzigingen is aangebracht. Een netschrift resp. eindversie is niet beschikbaar.
Het stuk is geschreven in een binaire 6/8 maat, tempo Allegro non troppo. Er is sprake van Spaans aandoende tinten, de pianopartij bevat ‘quasi chitarra’-passages. Opmerkelijk is dat de piano met drie (Spaans-)orkestraal aandoende maten het werk afsluit. De partituur bevat een aantekening over een arrangement voor orkest.
 
‘Los Borrachos’ is, gezien de ondertitel: Cuardo di Velasques, ingegeven door het doek ‘De drinkers of De triomf van Bacchus’ van de Spaanse schilder Diego Velázques (1599-1660). Het lijkt geen poging het schilderij uit te beelden, het doek lijkt eerder aanleiding om een Spaans getint stuk te componeren dat perfect aansluit bij muziek van Spaanse componisten uit de eerste helft van de twintigste eeuw, zoals bijvoorbeeld Manuel de Falla.
 
Een beschrijving van ‘Prière’ volgt later.
 
In het Nederlands Muziek Instituut bevinden zich ook autografen van een Celloconcert (1937) en een vierdelige suite voor cello solo (1954)
 
literatuur:
Henk Mak van Dijk, ‘Theo Smit Sibinga – Fijnzinnig, bekwaam en muzikaal’, in: Carine Alders & Eleonore Pameijer, Vervolgde componisten in Nederland (AUP, Amsterdam 2015)
 
 
(ingevoerd op 14 juli 2016, laatstelijk bijgewerkt op 25/26 december 2018, met dank aan Cees Th. Smit Sibinga)