Den Haag, 23 december 1913
Nieuwegein, 29 december 1995
 
 
Sonata
1936
delen:
1. Allegro commodo
2. Adagio
3. Presto ma non troppo
4. Allegro ma non troppo
tijdsduur: circa 14′;
opgedragen aan Henk van Wezel;
uitgever: Donemus, Amsterdam 1949.
 
 
Veel informatie over het leven en het oeuvre van Hans Henkemans is te vinden op een breed geschakeerde aan hem gewijde website.
 
De cellosonate is Henkemans’ eerste sonate, zij ontstond nog tijdens zijn studietijd bij Willem Pijper. Later zouden nog volgen: een sonate voor twee piano’s (1943), een vioolsonate (1944) en een pianosonate (1958).
Pijpers invloeden zijn vooral terug te vinden in de toepassing van bitonaliteit en polymetriek. Ook maakt Henkemans veelvuldig gebruik van de afwisseling symmetrie/asymmetrie, bijvoorbeeld door het verbinden van een 4/4 met een 3/4 maat (zoals meteen al in het hoofdmotief van het eerste deel). Maar over het algemeen is Henkemans’ sonate geschreven in een veeleer klassieke factuur. Dat geldt al voor de wijze waarop de vier delen met elkaar gecombineerd zijn. Het tweede deel is daarin het langzame deel met een tamelijk donker en elegisch karakter en het derde deel een markant scherzo, dat met twee 2/4 maten begint, maar dan een 3/4 hoofdmetrum blijkt te hebben, steeds weer afgewisseld met 2/4 maten.
Het laatste deel streeft, met een veelvuldig gebruik van een 5/4 metrum, doelbewust naar het einde, op een wijze die men van sommige werken van Ravel kent.
 
 
(pagina aangepast na het verschijnen van de aan Henkemans gewijde website, 11 februari 2020)