Maastricht, 1 november 1858
Parijs (?), 26 maart 1926
 
 
Rêverie d’Automne (Nocturne)
(circa) 1905
tijdsduur: circa 4′;
uitgever: E. Gaudet, Paris 1905;
opgedragen aan Joseph Hollman.
 
 
De naam Wesly schijnt erop te wijzen dat de familie afkomstig was uit het Duitse Wesel. In ieder geval verhuisden de ouders van Émile van Düsseldorf naar Maastricht.
Wesly was aanvankelijk als journalist werkzaam in Brussel en publiceerde er met name artikelen over schilderkunst*. Daarnaast was hij componist, maar we weten op dit ogenblik niets over een eventuele muzikale opleiding. Voor zover bekend verscheen zijn eerste compositie, een Marche portugaise voor piano, in 1887 bij Cranz in Hamburg.
Vanaf ongeveer 1900 verplaatste zijn leven zich meer en meer naar Parijs. In dat jaar verscheen bij uitgeverij E. Gaudet de ‘valse chantée’ Fiançailles, een van zijn grootste succesnummers: het lied maakte deel uit van het repertoire van de befaamde chansonnière Paulette Darty en er verschenen geluidsopnamen van, evenals van andere composities. Chansons als Une drôle d’envie (Henri Desrosiers), L’heure du rêve (Pierre d’Amor) en de ‘gavotte chantée’ Confidences (G. Millandy) en korte pianostukken als de ‘marche-polka’ Joyeuse Entrée du Prince Carnaval, de wals Parisienne en de polka’s Bicyclette en Joyeux Ébats vormen het hoofdbestanddeel van Wesly’s oeuvre.
In 2012 werd ontdekt dat het lied L’étendard de la Pitié, waarvan Bertolt Brecht en Paul Dessau in 1939 de melodie gebruikten voor het beroemde ‘Lied der Mutter Courage’, in 1905 door Wesly gecomponeerd was op een tekst van Léon Derocher, als eerbetoon aan het Rode Kruis.Tot de uitvoerenden van dit en andere werken had de vooraanstaande, aan de Parijse Opéra verbonden Belgische bariton Jean-Baptiste Noté behoord.
 
De nocturne Rêverie d’Automne, gecomponeerd in de toonsoort Bes-groot, is in vele transcripties verschenen en met name die voor fluit en piano heeft zich over een grote populariteit mogen verheugen. Ze is geschreven in een melancholisch wiegende 9/8-maat en de melodie is zeer ‘zingbaar’ (je zou haast van een ‘nocturne chantée’ kunnen spreken). Na een iets beweeglijker maar niet echt contrasterend B-gedeelte in F-groot, keert het A-gedeelte terug, nu met een tegenstem in de rechterhand van de piano, gelardeerd met salonachtige arpeggio-accoorden. Het stuk eindigt in een geleidelijk verstillend coda. In de partituur staat als laatste noot voor de cello een bes genoteerd die er niet op zit, maar die zonder schade een oktaaf hoger gespeeld kan worden.
 
* Wie op google ‘Wesly, Emile – Elsevier’ invoert, kan een voorbeeld daarvan vinden.
 
opname:
Doris Hochscheid en Frans van Ruth, Dutch Cello Sonatas, vol.7
 
 
(augustus 2014)
 

Componisten

Alkema, Henk

Alkema, Henk

Harlingen, 20 november 1944
Utrecht, 4 augustus 2011

Appy, Ernest

Appy, Ernest

Den Haag, 25 oktober 1834
Kansas City, 2 augustus 1895

Badings, Henk

Badings, Henk

Bandung (Java), 17 januari 1907
Maarheeze, 26 juni 1987

Bijvanck, Henk

Bijvanck, Henk

Kudus (Java), 6 november 1909
Heemstede, 5 september 1969

Bois, Rob du

Bois, Rob du

Amsterdam, 28 mei 1934
Haarlem, 28 augustus 2013

Bouman, Antoon

Bouman, Antoon

’s Hertogenbosch, 18 oktober 1854
Wassenaar, 23 maart 1906

Bunge, Sas

Bunge, Sas

Amsterdam, 19 juli 1924
Utrecht, 17 juli 1980

Chapiro, Fania

Chapiro, Fania

Surabaya (Java), 10 juni 1926
Hilversum, 6 december 1994

Dijk, Jan van

Dijk, Jan van

Oostzaan, 4 januari 1918
Zwjndrecht, 25 november 2016

Dispa, Robert

Dispa, Robert

Sint-Pieters-Leeuw (België), 19 september 1929
Hengelo (O), 6 maart 2003

Dresden, Sem

Dresden, Sem

Amsterdam, 20 april 1881
Den Haag, 31 juli 1957

Dunkler, Emile

Dunkler, Emile

Den Haag, 17 augustus 1838
Den Haag (?), 6 februari 1871

Eisma, Will

Eisma, Will

Soengailiat (Bangka, Indonesië), 13 mei 1929

Franken, Wim

Franken, Wim

Assen, 7 januari 1922
Deventer, 21 april 2012

Frid, Géza

Frid, Géza

Máramarossziget (Hongarije, thans Roemenië), 25 januari 1904
Beverwijk, 13 september 1989

Godron, Hugo

Godron, Hugo

Amsterdam, 22 november 1900
Zoelmond, 6 december 1971

Hermans, Nico

Hermans, Nico

Maastricht, 19 juni 1919
Utrecht, 11 augustus 1988

Hollman, Joseph

Hollman, Joseph

Maastricht, 16 oktober 1852
Parijs, jaarwisseling 1926/1927*

Jama, Agnes

Jama, Agnes

Dürnstein (Oostenrijk), 11 juni 1911
Den Haag, 29 september 1993

Kes, Willem

Kes, Willem

Dordrecht, 16 februari 1856
München, 22 februari 1934

Ketting, Otto

Ketting, Otto

Amsterdam, 3 september 1935
Den Haag, 13 december 2012

Koetsier, Jan

Koetsier, Jan

Amsterdam, 14 augustus 1911
München, 28 april 2006

Kox, Hans

Kox, Hans

Arnhem, 19 mei 1930
Haarlem, 25 februari 2019

Lange, Daniël de

Lange, Daniël de

Rotterdam, 11 juni 1841
Point Loma (Californië), 31 januari 1918

Lilien, Ignace

Lilien, Ignace

Lemberg (thans Lviv, Oekraïne), 29 mei 1897
Den Haag, 10 mei 1964

Mul, Jan

Mul, Jan

Haarlem, 20 september 1911
Haarlem, 30 december 1971

Orthel, Léon

Orthel, Léon

Roosendaal, 4 oktober 1905
Den Haag, 6 september 1985

Osieck, Hans

Osieck, Hans

Amsterdam, 25 januari 1910
Bloemendaal, 22 juni 2000

Oskam, E. W. (Engelbert Willem)

Oskam, E. W. (Engelbert Willem)

Arnhem, 25 mei 1895 ?, ?     Élégie in es voor cello (of altviool) en orgel of piano tijdsduur: n.t.b.; uitgever: Albersen, Den Haag 19–; opgedragen aan Charles van Isterdaël; vindplaats: Muziekbibliotheek van de Omroep.     We weten maar heel weinig over E.W. (roepnaam: Bart) Oskam. Hij is in 1925 als cellist aangenomen […]

Ponse, Luctor

Ponse, Luctor

Genève, 11 oktober 1914
Amsterdam, 17 februari 1998

Schäfer, Dirk

Schäfer, Dirk

Rotterdam, 25 november 1873
Amsterdam, 16 februari 1931

Somer, Louis

Somer, Louis

Assen, 13 mei 1901
Groningen, 6 augustus 1966

Stam, Henk

Stam, Henk

Utrecht, 26 september 1922
Suawoude, 9 december 2002

Witte, G. H.

Witte, G. H.

Utrecht, 16 november 1843
Essen (D), 3 februari 1929

Zagwijn, Henri

Zagwijn, Henri

Nieuwer Amstel, 17 juli 1878
Den Haag, 23 oktober 1954