Amsterdam, 25 januari 1910
Bloemendaal, 22 juni 2000
 
 
Deux pièces
1991
delen:
1. Intermezzo
2. Air et Mouvement perpétuel
tijdsduur: circa 10′;
uitgever: Donemus, Amsterdam 1991;
opgedragen aan Sida en Wesley Roberts;
eerste uitvoering: Columbia, Kentucky, 20 februari 1992, door Sida en Wesley Roberts.
 
 
Hans Osieck studeerde piano bij Piet Vincent en aansluitend bij Walter Rehberg en Max Pauer aan de Musikhochschule in Stuttgart. Later vervolgde hij zijn studie nog bij Yvonne Lefébure in Parijs. Als componist is hij nagenoeg autodidact, al kreeg hij tijdens zijn studie in Stuttgart adviezen van o.a. Felix Petyrek, zelf een leerling van Franz Schreker en Guido Adler. Als pianosolist trad hij op, ook in eigen concertante composities, onder dirigenten als Carl Schuricht, Sergiu Celibidache, Rafael Kubelik en Eduard van Beinum.
Osiecks componeertrant, die aanvankelijk wortelt in een romantische traditie met een Slavische ondertoon, ontwikkelt zich in de loop van de jaren in een meer Frans georiënteerde richting. Daarbij valt een zielsverwantschap met de componisten van de groupe des Six op, vooral Poulenc maar ook soms Milhaud. Veel van zijn kamermuziekwerken zijn speels en vaak gebaseerd op een bewust naïeve thematiek. De ‘homo ludens’ in hem leeft zich vaak uit in de variatietechniek. Voorbeelden zijn de Suite concertante (1959) voor piano vierhandig en orkest, het Concert (1960) voor trompet en orkest, de Sonatine (1961) voor hobokwartet, de Tweede Sonatine (1965)  voor piano en ook nog de Variaties over het Nederlandse liedje ‘Vier weverkens’ (1968). In 1963 schreef hij ook een celloconcert.
In de Notenkraker-periode begint Osieck aan de actualiteit van zijn muziektaal te twijfelen en verdiept hij zich bijvoorbeeld alsnog in de muziek van de Tweede Weense School. Zijn composities uit die tijd lijken zich in een soort abstractheid te verliezen.
 
Het leuke aan Deux pièces, de laatste compositie op Osiecks werkenlijst, is dat hij er terugkeert naar zijn muzikale persoonlijkheid van 30 jaar terug.
Het Intermezzo is, volgens een brief van Wesley Roberts, al gecomponeerd in 1989. Het is gebaseerd op een motief van drie noten: b – d – a. Als men voor ‘b’ ‘si’ leest, krijgt men de voornaam Sida. De volledige titel van het eerste stuk is dan ook “Intermezzo pour Sida sur trois notes qui sont très aimables”. De thematiek is navenant naïef. Na een inleiding van vier maten leidt een korte cellocadens naar het eigenlijke Intermezzo: andante – cadens – scherzando (allegretto e leggiero) – cadens – tempo I – morendo.
Twee overgangsmaten moduleren vervolgens naar het tweede stuk; Air et mouvement perpétuel. Dit hele stuk is in hetzelfde tempo gehouden, maar de Air is tranquillo e poco rubato en de Mouvement perpétuel vivace amabile en non rubato. De behandeling van de pianopartij doet hier aan Poulenc denken, maar, grappig genoeg, niet die van de Mouvements perpétuels maar een latere. Het coda besluit de compositie met een lang uitstervend akkoord.
 
literatuur:
Paul Janssen, Hans Osieck, Een portret (mcn, Amsterdam z.j.)
 
 
(27 augustus 2014)

Componisten

Alkema, Henk

Alkema, Henk

Harlingen, 20 november 1944
Utrecht, 4 augustus 2011

Appy, Ernest

Appy, Ernest

Den Haag, 25 oktober 1834
Kansas City, 2 augustus 1895

Badings, Henk

Badings, Henk

Bandung (Java), 17 januari 1907
Maarheeze, 26 juni 1987

Bijvanck, Henk

Bijvanck, Henk

Kudus (Java), 6 november 1909
Heemstede, 5 september 1969

Bois, Rob du

Bois, Rob du

Amsterdam, 28 mei 1934
Haarlem, 28 augustus 2013

Bouman, Antoon

Bouman, Antoon

’s Hertogenbosch, 18 oktober 1854
Wassenaar, 23 maart 1906

Bunge, Sas

Bunge, Sas

Amsterdam, 19 juli 1924
Utrecht, 17 juli 1980

Chapiro, Fania

Chapiro, Fania

Surabaya (Java), 10 juni 1926
Hilversum, 6 december 1994

Dijk, Jan van

Dijk, Jan van

Oostzaan, 4 januari 1918
Zwjndrecht, 25 november 2016

Dispa, Robert

Dispa, Robert

Sint-Pieters-Leeuw (België), 19 september 1929
Hengelo (O), 6 maart 2003

Dresden, Sem

Dresden, Sem

Amsterdam, 20 april 1881
Den Haag, 31 juli 1957

Dunkler, Emile

Dunkler, Emile

Den Haag, 17 augustus 1838
Den Haag (?), 6 februari 1871

Eisma, Will

Eisma, Will

Soengailiat (Bangka, Indonesië), 13 mei 1929

Franken, Wim

Franken, Wim

Assen, 7 januari 1922
Deventer, 21 april 2012

Frid, Géza

Frid, Géza

Máramarossziget (Hongarije, thans Roemenië), 25 januari 1904
Beverwijk, 13 september 1989

Godron, Hugo

Godron, Hugo

Amsterdam, 22 november 1900
Zoelmond, 6 december 1971

Hermans, Nico

Hermans, Nico

Maastricht, 19 juni 1919
Utrecht, 11 augustus 1988

Hollman, Joseph

Hollman, Joseph

Maastricht, 16 oktober 1852
Parijs, jaarwisseling 1926/1927*

Jama, Agnes

Jama, Agnes

Dürnstein (Oostenrijk), 11 juni 1911
Den Haag, 29 september 1993

Kes, Willem

Kes, Willem

Dordrecht, 16 februari 1856
München, 22 februari 1934

Ketting, Otto

Ketting, Otto

Amsterdam, 3 september 1935
Den Haag, 13 december 2012

Koetsier, Jan

Koetsier, Jan

Amsterdam, 14 augustus 1911
München, 28 april 2006

Kox, Hans

Kox, Hans

Arnhem, 19 mei 1930
Haarlem, 25 februari 2019

Lange, Daniël de

Lange, Daniël de

Rotterdam, 11 juni 1841
Point Loma (Californië), 31 januari 1918

Lilien, Ignace

Lilien, Ignace

Lemberg (thans Lviv, Oekraïne), 29 mei 1897
Den Haag, 10 mei 1964

Mul, Jan

Mul, Jan

Haarlem, 20 september 1911
Haarlem, 30 december 1971

Orthel, Léon

Orthel, Léon

Roosendaal, 4 oktober 1905
Den Haag, 6 september 1985

Ponse, Luctor

Ponse, Luctor

Genève, 11 oktober 1914
Amsterdam, 17 februari 1998

Schäfer, Dirk

Schäfer, Dirk

Rotterdam, 25 november 1873
Amsterdam, 16 februari 1931

Somer, Louis

Somer, Louis

Assen, 13 mei 1901
Groningen, 6 augustus 1966

Stam, Henk

Stam, Henk

Utrecht, 26 september 1922
Suawoude, 9 december 2002

Wesly, Émile

Wesly, Émile

Maastricht, 1 november 1858
Parijs (?), 26 maart 1926

Witte, G. H.

Witte, G. H.

Utrecht, 16 november 1843
Essen (D), 3 februari 1929

Zagwijn, Henri

Zagwijn, Henri

Nieuwer Amstel, 17 juli 1878
Den Haag, 23 oktober 1954