Speellijst

8 maart 2019, 20.00 Ede, Edesche Concertzaal
9 maart 2019, 20.15 Amsterdam, Orgelpark
19 mei 2019 15.00 Rijswijk, Bonifatiuskerk
8 juni 2019 15.00 Eindhoven, Catharinakerk
16 juni 2019 12.00 Amsterdam, Oosterkerk
29 juni 2019 15.00 Haarlem, Nieuwe Bavo
6 juli 2019 17.00 Den Bosch, Hervormde Kerk
13 oktober 2019 15.30 Hoorn, Koepelkerk
19 oktober 2019 15.00 Deventer, Penninckshuis afgelast
26 oktober 2019 15.00 Hengelo, Kristalkerk
15 november 2019 17.00 Leeuwarden Huizum,Dorpskerk
9 februari 2020 15.00 Groningen, Nieuwe Kerk

 

 

Workshop Luisteren met je lichaam

 

Deze workshop wordt aangeboden in samenhang met het concert Nieuwe Registers voor cello, piano en orgel dat op zondag 16 juni om 12:00 uur plaatsvindt in de Oosterkerk.

Regisseuse Ganna Poppea Veenhuysen, die de dramaturgische vormgeving van dit concert deed, gebruikte daarbij haar unieke werkwijze: beweging, theatraliteit en fysieke expressie laten ontstaan vanuit de muziek. In deze workshop laat zij belangstellenden kennis maken met dat proces.

Bij een concert is normaal om zittend op een stoel te luisteren naar de muziek en deze over je heen te laten komen. Maar wist je dat je lichaam ook meeluistert? In het lichaam ontstaan door de muziek allerlei impulsen, die wij als concertbezoeker gewend zijn te onderdrukken. Ganna Veenhuysen is er een meester in om mensen op een ontspannen en inspirerende manier te laten ontdekken, welke impulsen dat zijn. Zij neemt de deelnemers stap voor stap mee op deze ontdekkingstocht. Er kunnen allerlei bewegingen en vormen van expressie ontstaan, die tot een nieuw en intens beleven van de muziek leiden. Zo ontdek je de muziek van een heel andere kant en beleef je deze meer fysiek en minder vanuit het denken.

Celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth verzorgen de live muziek tijdens deze workshop.

Tijd: woensdag 12 juni 20:00-22:00 uur
Locatie: Oosterkerk, Kleine Wittenburgerstraat 1, 1018 LS Amsterdam
Kosten deelname: € 15 per persoon
Maximaal aantal deelnemers: 20. Uiterste aanmelddatum: 1 juni 2019.
Aanmelden via info@cellosonate.nl

Zie ook:
www.poppea.nl

Organiste Gonny van der Maten, celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth bundelen in dit project hun krachten. Naast bekender duorepertoire klinken er ook twee kersverse werken voor de triocombinatie van cello, piano en orgel. Voor deze instrumenten is nooit eerder een trio geschreven; een onverkende instrumentencombinatie dus, die inspireert tot het open trekken van nieuwe registers.
Componisten Wouter van Belle (1958) en Rick van Veldhuizen (1994) ontvingen van Stichting Cellosonate Nederland daarom een compositieopdracht voor deze bezetting. Een groter contrast dan tussen deze twee componisten is niet denkbaar: Van Belle, gevestigd organist en componist, schreef de toegankelijk Suite DFG en gebruikte daarbij minimal music-achtige elementen en Zuidamerikaanse dansritmes, waardoor zijn werk een jazzy en dansant karakter krijgt. Van Veldhuizen, een aanstormend talent dat onlangs ook een opdracht kreeg van het Koninklijk Concertgebouworkest, schreef cōnflārī (samensmelten): een werk van etherische, bijna buitenaardse schoonheid, waarin hij gebruik maakt van onder andere boventonen in de cello en piano, die op bijzondere wijze met de verschillende registers van het orgel contrasteren of juist versmelten.
Het trio speelt naast de twee nieuwe composities ook werken van onder andere Bach, Messiaen, De Falla en Schumann. De keuze voor die werken is niet toevallig: de werken zijn uitgezocht in samenspraak met beide componisten. Van Belle heeft bijvoorbeeld veel affiniteit met De Falla en Van Veldhuizen met Messiaen.

Experiment
In dit programma worden de grenzen van het ‘gewone concert’ opgezocht – zonder dat het muziektheater wordt of een concrete verhaallijn krijgt. Ganna Veenhuysen en Doris Hochscheid ontwikkelden samen een overkoepelende dramaturgische vorm, een vloeiend geheel. Zij stappen uit de gebruikelijke concertvorm met zijn onderbrekingen van applaus, opkomst en af gaan. Liever smeden zij een geheel waar alle composities geleidelijk en soms ongemerkt in elkaar over gaan, zodat de luisteraar ‘in de flow’ blijft en zijn of haar verbeelding de vrije loop kan laten. De ruimte en afstand tussen de musici en de (on)verplaatsbaarheid van hun instrumenten spelen bij de realisatie van dit concept een sleutelrol.
Wouter van Belle liet bovendien in zijn Suite DFG ruimte voor dansante elementen, die de celliste uitvoert achter haar cello. Doris werd bij het ontwikkelen hiervan ondersteund door choreografe Heather Ware.

Muziek: 
Onder andere J.S. Bach, Robert Schumann, Olivier Messiaen, Wouter van Belle en Rick van Veldhuizen.

Uitvoerenden:
Doris Hochscheid, cello
Frans van Ruth, piano
Gonny van der Maten, orgel

Dramaturgische vormgeving: Doris Hochscheid en Ganna Poppea Veenhuysen
Bewegingscoach: Heather Ware