Speellijst

8 maart 2019, 20.00 Ede, Edesche Concertzaal 
9 maart 2019, 20.15 Amsterdam, Orgelpark 
19 mei 2019 15.00 Rijswijk, Bonifatiuskerk
8 juni 2019 15.00 Eindhoven, Catharinakerk
16 juni 2019 12.00 Amsterdam, Oosterkerk 
29 juni 2019 15.00 Haarlem, Nieuwe Bavo
6 juli 2019 17.00 Den Bosch, Hervormde Kerk
13 oktober 2019 15.30 Hoorn, Koepelkerk
19 oktober 2019 15.00 Deventer, Penninckshuis
26 oktober 2019 15.00 Hengelo, Kristalkerk
15 november 2019 17.00 Leeuwarden Huizum, Dorpskerk

Nieuwe Registers

Organiste Gonny van der Maten, celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth bundelen in dit project hun krachten. Naast het bekende repertoire voor orgel solo, cello en orgel en cello en piano van onder andere Bach, Schumann en De Falla klinken er ook twee kersverse werken voor de triocombinatie van cello, piano en orgel. Voor zover wij weten is voor deze combinatie nog nergens ter wereld eerder een compositie geschreven.
De twee componisten die het trio uitnodigde zijn zeer verschillend: aan de ene kant Wouter van Belle, gerenommeerd organist en componist. Aan de andere kant het jonge aanstormende talent Rick van Veldhuizen. Hij schrijft een werk van etherische schoonheid met veel hoge fluittonen op de cello, die op wonderbaarlijke wijze met het orgel mengen en met de piano contrasteren. Van Belle schrijft een toegankelijke minimal music- achtige compositie en gebruikt daarbij verschillende Zuidamerikaanse dansritmes, waardoor zijn werk een jazzy en dansant karakter krijgt.
De unieke combinatie van deze drie instrumenten nodigt de musici uit om gebruik te maken van de ruimte waarin dit concert klinkt. De musici gaan samen met regisseuse Ganna Veenhuysen een bijzonder experiment aan: door middel van muziektheatrale verplaatsingen en bewegingen worden de zeer verschillende composities aan elkaar ‘gemonteerd’ tot één vloeiend geheel. Zo kan de luisteraar dit concert als een doorlopende voorstelling ervaren en zijn of haar verbeelding de vrije loop laten tijdens het luisteren.